برای روان صحبت کردن انگلیسی چیکار کنیم؟

چگونه این مهارت را تقویت کنیم؟

یکی از مشکلات تعداد زیادی از داوطلبان آزمون IELTS روان صحبت کردن انگلیسی میباشد. در این مقاله ما به شما نکات فوق العاده قدرتمندی را معرفی میکنیم تا بتوانید مشکل روان صحبت نکردن خود را برای همیشه حل کنید،‌ پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید. 

ما ابتدا به ساختار علمی Speaking میپردازیم سپس به شما میگوییم که چگونه یک فرد میتواند Fluent Speaking داشته باشد. 

ساختار علمی Speaking

مهارت گفتاری یک عادت هست. برای اینکه بتوانید این مهارت را تقویت کنید، باید زمان مناسبی را برای تمرین کردن آن در نظر بگیرید. ابتدا بیاید شکل گیری مهارت گفتاری را در یک کودک در نظر بگیریم. 

یک کودک چگونه مهارت گفتاری را یاد میگیرد؟

کودکان افراد بسیار باهوشی هستند و از یکی از مهارت های بسیار مهم و کاربردی برای یادگیری استفاده میکنند و آن هم مهارت شنیداری هست. این یک واقعیت علمی میباشد که کودکان ما صداهایی را میشنوند که ما بزرگسالان قادر به شنیدن جزییات آن ها نیستیم. این جا دقیقا مرحله ای هست که یک کودک لهجه را می آموزد. اما کودکان ما چگونه از مهارت شنیداری برای شکل دادن زبان مادری خود استفاده میکنند؟ 

مهارت شنیداری یکی از ابتدایی ترین مهارت ها میباشد که ما وقتی در شکم مادرانمان هستیم از آن شروع به استفاده میکنیم. ما در شکم مادر خود، میتوانیم صداهای بیرون را بشنویم. این یعنی ما اولین قدم خود را برای برقراری ارتباط با محیط بیرون بر میداریم. بعد از به دنیا آمدن، ما با دقت به صداهای اطراف خود گوش میدهیم. بعد از گذشت چند ماه ما میتوانیم ابتدایی ترین حالت های آوایی را تولید کنیم. احتمال خیلی زیاد یک کودک ابتدا بتواند بگوید: با با با با یا بگوید ما ما ما ما. 

در همین زمان،‌ کودک به واکنش های محیط اطراف خود نیز دقت میکند. وقتی که میبینید دل مادر و پدر از صحبت مختصر و مفید او ضعف میرود میفهمد که این یک رفتار جایزه گونه هست. یعنی با انجام این رفتار مزد میگیرد. سپس وقتی گفتن کلمه آب را یاد میگیرد، . با گفتن آن مادر به وی شیر میدهد، میفهمد که با تکان دادن دهان خود و تولید این صدا غذا دریافت میکند. رفته رفته این رفتار پیچیده تر شده و کودک ما تکه های زبانی را یاد میگیرد. 

کودکان ما از قوانین گرامر آگاه نیستند

این عزیزان از قوانین گرامری پیچیده آگاه نیستند ولی در سنین ۴ به بالا تمام جملاتشان در زبان مادریشان صحیح میباشد. چه اتفاقی افتاده؟ چرا با وجود ندانستن و عدم توانایی خواندن متون، کودکان چگونه میتوانند به این دقت صحبت کنند و همه حرف هایشان درست میباشد؟

دلیل این اتفاق این هست که کودکان ما تکه تکه جملات را یاد میگیرند. این دقیقا چیزی هست که ما در ادامه مقاله یاد میگریم. 

تکه تکه یاد گیری یعنی چی؟

برای روان صحبت کردن انگلیسی و یا هر زبان دیگری، ما میبایست این نکته را در ذهن خود بسپاریم که با یادگرفتن و بکارگیری جملات به صورت تک تک هیچ فایده ای ندارد. بعنوان مثال، احتمالا یادگیری این جمله بسیار سخت باشد: 

How long has it been since you started teaching English?

خب بیاید از روش اشتباه، ایتدا این جمله را یاد بگیریم: 

جمله ما با کلمه how به معنای چگونه شروع میشود و سپس به دنبال آن کلمه Long آمده که معنای آن دراز میباشد. (تا اینجا اصلا معنی نمیدهد: چگونه دراز !!!!!!!) 

در ادامه کلمه ما با ساختار has + it ادامه میابد. که معنای خاصی نمیدهد. سپس کلمه been آمده به معنای بودن (البته دقیقا معنای این کلمه را نمیدانم! 🙂 ) 

کلمه since هم که میشود از وقتی که ولی تا الان باز هم من هیچ معنایی نمیتوانم در این جمله پیدا کنم و مطمنا اگر به همین شکل ادامه دهم این جمله را نمیتوانم بگویم. 

خب اشتباه کار ما در کجاست؟

اشتباه در اینجاست که ما تک تک کلمات را خواستیم کنار هم قرار دهیم. جمله how long has it been since you started teaching English دارای ۱۰ کلمه هست. اما ما باید این جمله را تکه تکه کنیم. یک دقیقه فکر کنید چیدن یک پازل هزار تکه سخت تر است یا همان پازل را با ۲۰ تکه بخواهیم بچینیم؟ 

یادگیری زبان به روش اول درست مانند جیدن یک پازل هزار تکه هست. اما روش تیکه تیکه کردن (chunking) مثل چیدن یک پازل ۲۰ تکه بزرگ هست. 

حالا بیاید جمله بالا را تیکه تیکه کنیم: 

  1. How long چه مدت
  2. has it been since  میگذرد  از وقتی که
  3. you started teaching English شما شروع کردی انگلیسی درس دادن

نکته بسیار مهم این هست که، شما الان انگار سه کلمه دارید! فقط کافیست تا با دقت این تیکه ها را یاد بگیرید. الان این کار را انجام دهید. صد در صد جواب میگیرید و جمله به این طول را میتوانید به راحتی یاد بگیرید. 

یک قدم فراتر بریم؟

بیاید یک قدم فراتر برویم و برای روان صحبت کردن انگلیسی یا هر زبان دیگری با انرژی و تکنیک بیشتری وارد شویم. مرحله بعدی، یعنی بعد از یادگیری تیکه تیکه، جابجا کردن لغات داخل آنهاست! 

این یعنی بخش هایی را که میشود تغییر داد را تغییر دهیم. مثلا به جای you started teaching English بیایم از کلمات دیگری استفاده کنیم و معنای آن را چک کنیم:

 How long has it been since you started watching this series? 

How long has it been since you started cleaning your room?

How long has it been since HE started studying biology? 

How long has it been since you wanted to change your car? 

How long has it been since you began to think about marriage?

و صد ها مثال دیگر. حالا این تیکه ها را چگونه پیدا کنیم؟ 

فیلم ببینید

فیلم دیدن هم لذت بخش هست و هم با دانستن این تکنیک ما میتوانیم تیکه های بسیار زیادی را یاد بگیریم. فقط کافیست تا معنای این تیکه ها را یاد گرفته و با روش دوم از آن ها استفاده کنیم. 

یکی از تیکه هایی که من به شخصه در فیلم ها یاد گرفتم،‌این بخش بوده: 

Do you know where she is?

Do you know what time it is? 

همانطور که میبینید وقتی Do you know در اول جمله بیاید، جمله پرسشی بعدی حالت خبری میگیرد یعنی جملات پایین را اگر بگوییم غلط میباشد: 

Do you know where is she × 

Do you know what time is it ×

برای اینکه بدانید از فیلم ها چگونه بیشتر یاد بگیرید، این مقاله را بخوانید

رمان و نمایشنامه بخوانید

یکی از بهترین روش ها برای روان صحبت کردن زبان انگلیسی، پیدا کردن این تیکه ها در رمان و نمایشنامه هست.  با خواندن این منابع ما قالب های جمله سازی بسیار زیادی را میبینیم و بعد از چند وقت و استفاده کردن از این تکنیک این قالب ها تکراری شده و در نتیجه، ما انگلیسی را روان تر صحبت خواهیم کرد.

خواندن رمان و نمایشنامه برای مهارت نوشتاری هم بسیار مهم میباشد. اگر داوطلب آیلتس هستید این لینک را درباره رایتینگ تسک ۲ بخوانید.

از گرامر فراری نباشید

اگر شما بتوانید از فرمول ها قالب و تیکه های ساختاری در ذهن خودتان بسازید،‌گرامر برای شما به شدت آسان میشود. حالا بیاید یکی از این قالب ها را برای اثبات این موضوع به شما آموزش دهم: 

جملات شرطی یکی از ساختار هایی هست که خیلی ها از آن فراری هستند. ولی برای یادگیری آن ها، ما به راحتی میتوانیم از جملات شرطی استفاده کنیم. جملات شرطی دارای چهار نوع استاندارد و اصلی میباشند. در این مقاله ما میخواهیم جملات شرطی نوع دو که ساختار نسبتا پیجیده ای دارند را یاد بگیریم. به جملات زیر دقت کنید و قبل از توضیحات من،‌قالب اصلی این جملات را پیدا کنید:

If I had one million dollars, I would buy a big house 

اگر من یک میلیون دلار داشتم، یک خانه بزرگ میخریدم

If you had a house in New York City, you would see the ocean every day

اگر شما یک خانه در شهر نیویورک داشتید،‌ میتوانستید هر روز اقیانوس را ببینید

If he were here, he would tell you to not go there

اگر او اینجا بود، به تو میگفت که اونجا نری

خب بریم سراغ توضیح: 

بله درست پیدا کردید!! قالب اصلی به صورت پایین هست

if + فعل گذشته, would + فعل ساده

یعنی اگر خواستید یک جمله شرطی بگید که در آن یک موقعیت فرضی را بیان کنید باید از فرم بالا استفاده کنید. به همان جملات در پایین دقت کنید: 

If I had one million dollars, I would buy a big house 

If you had a house in New York City, you would see the ocean every day

If he were here, he would tell you to not go there

دیدید چقدر سادست! حالا با توجه به معنا و ساختار،‌ یک تکه کاغذ بردارید و چند مثال واقغی شخصی بنویسید. 

جمع بندی: 

پس برای روان صحبت کردن انگلیسی شما میبایست سه مرحله زیر را دنبال کنید:

  1. ساختار ها و قالب ها را پیدا کنید و معنای آن ها را بفهمید 
  2. ساختار ها را تیکه تیکه کنید
  3. کلمات داخل آن ها را تغییر دهید
  4. مثال های واقعی شخصی بنویسید
  5. یک موضوع را انتخاب کنید و در آن از این ساختار ها استفاده کنید

برای یاد گیری اینکه چگونه اشتاباهات خود را پیدا کنید این مقاله را بخوانید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

اسکرول به بالا

وارد شوید

آیا داوطلب IELTS هستید؟

ما برای شما دوره های IELTS فوق العاده ای آماده کردیم که با ثبت نام در وبسایت از تخفیف های خوبی برخوردار خواهید بود