CCQ در تدریس زبان

CCQ در تدریس زبان

30 درصد تخفیف دوره با عضویت در خبرنامه

We don’t spam! Read more in our privacy policy

CCQ در تدریس زبان چیست و چه کاربردی دارد؟ آیا CCQ در تدریس زبان لازم میباشد؟ چگونه باید Concept checking questions را انجام دهیم؟

CCQ که مخفف Concept checking questions میباشد، در حقیقت تکنیکی هست برای چک کردن این که آیا زبان آموزان مطلبی را فهمیده اند؟

تا حالا چندبار در کلاس های خود متوجه شده اید که زبان آموزان بنظر یک کلمه و یا یک گرامر را متوجه نشده اند؟ چه راه حلی برای آن داشتید؟ تکنیک CCQ در تدریس زبان دقیقا همین هدف را نشانه گرفته.

همچنین میتوانید مقاله مرتبط به روش تدریس PPP را ببینید و آن را مطالعه کنید

CCQ در تدریس زبان:

در کلاس درس، این اتفاق بار ها برای من پیش آمده که باید از اینکه زبان آموزانم چیزی که تدریس کرده ام را فهمیده باشند، اطمینان حاصل کنم. قبل تر ها، خیلی راحت از زبان آموزانم به فارسی معنای کلمه را یا کاربرد گرامر را میپرسیدم. اما بعد از اینکه با تکنیک CCQ در تدریس زبان آشنا شدم، دیگر از زبان فارسی برای اطمینان حاصل کردن از اینکه زبان آموزانم چیزی را فهمیدند استفاده نکردم.

حالا میخواهم این تکنیک فوق العاده را به شما در این مقاله آموزش دهم.

برای یادگیری تمام این نکات ها به صورت دسته بندی شده میتوانید در دوره تربیت مدرس ما شرکت کنید.

چه زمانی از CCQ در تدریس زبان استفاده کنیم؟

هروقت که کلمه و یا گرامری را تدریس کرده اید! بله. هر زمان که شما گرامر و یا لغتی را به زبان آموزان خود با استفاده از تکنیک MPF تدریس کرده اید، میتوانید از CCQ جهت فهمیدن اینکه آیا آنها کامل متوجه معنا شده اند بعد از مرحله M اطیمنان حاصل کنید. بیشتر CCQ در فهمیدن معنا به ما مدرسین زبان کمک میکند. اما شما میتوانید برای فهمیدن کاربرد یک کلمه و یا گرامر هم از آن استفاده کنید.

چگونه از CCQ در تدریس گرامر استفاده کنیم؟

بیاید یک مثال را با هم بررسی کنیم. فرض کنید در یک کلاس A2 هستیم و ما به زبان آموزان زمان گذشته استمراری را تدریس کرده ایم. بیایید مرحله به مرحله جلو بریم:

Teacher: Last night was wonderful. I met two of my oldest friends. Last night, I was going home when I saw one of my highschool friends on the street. So, I stopped and talked to him about a lot of things, like our school memories and a lot of other funny moments. After that, while I was waiting for the bus to come I saw my second grade classmate who came and stood right next to me. It was so surprising that I met two of my old friends one after another. Don’t you think so?

SS: yes, very surprising.

Teacher: ok class, When did I meet the first person?

SS: (a probable answer could be) when you went home.

Teacher: I went home or I was going home?

SS: You were going home

Teacher: SO, I WASN’T HOME YET, RIGHT?

SS: Yes.

Teacher: AND HOW ABOUT THE SECOND PERSON?

SS: When you were at the bus station.

Teacher: And What I was doing?

SS: You were waiting for the bus.

Teacher: So, AM I TALKING ABOUT A MOMENT IN THE PAST OR IN THE FUTURE?

SS: in the past

Teacher: WHICH ONES OF MY ACTIONS WERE CONTINUOUS?

SS: You were going – you were waiting

Teacher: AND WHICH ONES OF MY ACTIONS HAPPENED SUDDENLY?

SS: seeing your friends.

در مثال بالا، مدرس ما به خوبی از CCQ در تدریس زبان استفاده کرده است. او پس از اینکه معنای ساختار را جا انداخت، چند سوال برای اینکه بفهمد بچه ها متوجه اینکه این ساختار برای بیان گذشته، و استمرار یک عمل هست پرسید:

  1. AM I TALKING ABOUT A MOMENT IN THE PAST OR IN THE FUTURE?
  2. WHICH ONES OF MY ACTIONS WERE CONTINUOUS?

در اینجا، اگر مدرس جوابی جز YES بشنود، یعنی زبان آموزان متوجه استمرار یا عمل در گذشته نشده اند. پس میتواند دوباره آن را توضیح دهد و معنا را با زبان آموزان کار کند.

مثال دوم:

به یک مثال دیگر توجه کنید. در این مثال، مدرس میخواهد کاربرد تفاوت WOULD LIKE TO DO SOMETHING را با  LIKE TO DO SOMETHING را تدریس کند:

Teacher: yesterday, it was snowing. My wife and I had a plan but because it was snowing, we couldn’t do it. So, my wife asked me “what would you like to do now?” and I said “I would like to stay home and drink a cup of coffee.” I don’t like coffee very much but when it snows, I like to drink it. What do you like to do when it snows?

S1: I like to watch a movie.

S2: I like to cook food.

Teacher: good. And look. It is snowing. Would you like to drink a cup of coffee now?

SS: yes.

Teacher: So, when I say “I would like to drink coffee”, do I mean now I like to do it?

SS: Yes

Teacher: and if I say “I like to drink coffee”, do I mean I usually drink coffee?

SS: Yes.

خب، همانطور که میبینید، مدرس باز هم با سوالاتی که میپرسد، فهمیدن معنا را چک میکند.

CCQ در تدریس لغات:

برای لغات کار ما به مراتب راحت تر هست.

ما فقط کافیست بعد از اینکه لغتی را تدریس کردیم، از CCQ در تدریس زبان خود استفاده کنیم

مثال اول:

فرض کنید من میخواهم کلمه Drought را به زبان آموزان تدریس کنم. ابتدا عکس پایین را به آنها نشان میدهم:

CCQ در تدریس زبان لغات

 

Teacher: what do you see?

SS: It’s a dry place

Teacher: Can you see any water?

SS: No

Teacher: So, how can you say this situation in English?

SS: we don’t know

Teacher: listen, DROUGHT – DROUGHT, repeat after me: DROUGHT

SS: DROUGHT

Teacher: this group, say DROUGHT

GP1: Drought

Teacher: This group say DROUGHT

GP2: Drought

Teacher: So, when in it is drought, can you find a lot of water?

SS: no

Teacher: Are there a lot of trees and flowers?

SS: no

یه همین راحتی!! در بالا من CCQ را در تدریس لغات هم به راحتی استفاده کردم. و با پرسیدن دو سوالی که قرمز کرده ام، متوجه شدم بچه ها معنای کلمه را فهمیده اند یا خیر!

در چه مرحله ای از CCQ در تدریس زبان استفاده کنیم؟

درست پس از اینکه معنا را جا انداختید میتوانید از CCQ در تدریس زبان خود استفاده کنید. فقط توجه داشته باشید، قبل از توضیح ساختار گرامر و یا Spell لغت، حتما از CCQ استفاده کرده باشید. چون اینگونه مجبور نیستید دوباره در صورتی که زبان آموزان متوجه معنای آن نشده باشند، برگردید و توضیح دهید!

باید ها و نباید های CCQ در تدریس زبان:

بایدها:

شما باید قبل از تدریس FORM از CCQ استفاده کرده باشید.

شما باید از سوالات بسیار ساده استفاده کنید

شما باید سوالات را از قبل در لسن پلن خود نوشته باشید

نباید ها:

شما نباید از سوالات پیچیده استفاده کنید

سعی کنید بیشتر سوالات YES/NO استفاده کنید و نباید از سوالات سخت تر استفاده کرد

نباید زبان آموزان را با پرسیدن سوالات زیاد گیج کرد. گاهی برخی معلمان در استفاده از CCQ بی رویه عمل میکنند

جایگزین پرسش CCQ در تدریس زبان:

آیا میشود به جای اینکه فقط سوال بپرسیم، از چیز دیگری هم استفاده کنیم تا متوجه بشویم که زبان آموزان فهمیده اند یا خیر؟

بله! همه این ها بستگی به خلاقیت شما دارد. شما میتوانید با نشان دادن عکس، ویدیو و یا هر چیز دیگری که فکر میکنید جواب خوبی میگیرید از اینکه زبان آموزان چیزی را فهمیده اند اطمینان حاصل کنید.

سخن اخر:

راه های مختلفی برای تدریس هرچه بهتر زبان ارائه شده است، اما تنها تعدادی از آنها به کار ما مدرسان زبان میایند. پس بهتر است با آپدیت کردن دانش خود، از این راه حل های نوین در تدریس خود استفاده کنیم. نکته بسیار مهم این هست که شما لازم نیست تا از خودتان روشی اختراع کنید، مگر آن که آن را تست کرده باشید و به صورت علمی ثابت کرده باشید. بنابراین، با استفاده از روش هایی که در دوره Post-Method ارائه شده، میتوانیم کیفیت تدریس زبان خود را بالاتر ببریم.

 

فهرست مطالب

مطالب مرتبط

30 درصد تخفیف دوره با عضویت در خبرنامه

We don’t spam! Read more in our privacy policy

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید